Domowa Opieka Medyczna - pomoc medyczna dla pacjentów z COVID-19 w zasięgu ręki

Każdy, kto ma pozytywny wynik testu na koronawirusa, może otrzymać zupełnie za darmo pulsoksymetr.

      Ministerstwo Zdrowia uruchomiło w całej Polsce projekt Domowej Opieki Medycznej (DOM), czyli system zdalnego monitoringu pacjentów z COVID-19. Każdy, kto ma pozytywny wynik testu na koronawirusa, może otrzymać zupełnie za darmo pulsoksymetr. To urządzenie bada poziom saturacji, czyli nasycenia krwi tętniczej tlenem i przekazuje dane do centrum monitoringu. Dzięki temu, w razie pogorszenia parametrów, do pacjenta szybko zostanie wezwane pogotowie ratunkowe.

Kto może otrzymać pulsoksymetr?

  • pacjenci z COVID-19, którzy ​​ukończyli 55 lat są automatycznie włączeni do programu DOM. Po stwierdzeniu pozytywnego wyniku na testu na koronawirusa pulsoksymentr zostanie dostarczony przez pracownika Poczty Polskiej.
  • pacjenci z COVID-19, którzy mają mniej niż 55 lat wykorzystują jedną z dwóch ścieżek:
    - wypełniają formularz Pulsocare, który znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia,
    - są kwalifikowani są przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zarejestrowanego w systemie DOM.

Na czym polega program DOM?

Istotą programu jest samodzielny pomiar saturacji oraz tętna przez pacjenta w domu za pomocą pulsoksymetrów oraz pomiar temperatury, zanotowanie liczby oddechów czy objawów chorobowych. 

Pacjent zakłada na palec pulsoksymetr, a urządzenie automatycznie łączy się z telefonem, na którym jest wgrana specjalna aplikacja PulsoCare. Wyniki, po wprowadzeniu do aplikacji na telefonie lub w komputerze, są przesyłane do systemu.
Jeśli parametry któregoś z chorych się pogorszą - konsultanci i lekarze pracujący w Centrum Kontaktu Domowej Opieki Medycznej będą reagować. Za Centrum Kontaktu DOM odpowiada PZU Zdrowie. 

Konsultanci w Centrum otrzymują natychmiastowe powiadomienie w przypadku nieprawidłowego wyniku badania. Pacjent może zostać skierowany na zdalną konsultację, która odbywa się w formie teleporady z lekarzem. W razie konieczności konsultanci wezwą do pacjenta pogotowie ratunkowe. 

Kluczowe w tym procesie jest odpowiednio wczesne uchwycenie przez lekarzy pacjentów, którzy ze względu na nagłe pogorszenie stanu zdrowia powinni trafić na leczenie szpitalne. W ramach Centrum Kontaktu Domowej Opieki Medycznej konsultanci i lekarze PZU Zdrowie realizują działania 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę. 

Więcej informacji na stronie Ministerstwa Zdrowia www.gov.pl/dom

 ​​

Źródło: Zespół Profilaktyki Zdrowotnej podlaskiego NFZ